De laatste 2 dagen in rantapao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van jeremy muller - WaarBenJij.nu De laatste 2 dagen in rantapao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van jeremy muller - WaarBenJij.nu

De laatste 2 dagen in rantapao

Blijf op de hoogte en volg jeremy

09 November 2016 | Indonesië, Sulawesi Island

De laatste 2 dagen hebben we heel wat kilometers afgelegd op de motor door deze wonder schone omgeving.
Wat een brok natuur, heerlijk om door heen te rijden, je weet af en toe niet waar je moet kijken zo mooi is alles.

De 19.
Deze dag wilde ik graag naar de grot graven, dit vind je namelijk alleen maar hier in Toraja, en dat moet je dan ook zien vind ik.
Toen we aan kwamen kwam er een man naar ons toe of we ook een olielamp wilde hebben.
Oke zal wel donker zijn dus doe maar dan.
Toen we naar beneden liepen zagen we al de kisten en de tau tau staan voor de grot.
Tau tau zijn poppen die lijken op de overledenen en bewaken de graven.
Dit was op zich al een heel indrukwekkend gezicht.
Ook lagen er schedels.
Na dit te hebben bekeken zijn we de grot ingegaan, Jeremy was echt niet blij met me, want vond het erg luguber, dat was het ook wel een beetje.
We moesten door kleine gangen en al kruipend zagen we de kisten botten en schedels.
Het was een wir war van tunnels, dus zijn we maar niet te ver gegaan, er hing ook een beetje eng zweertje.
Toen we buiten kwamen konden we nog een andere grot in, daar ben ik toch nog maar even ingegaan.
Er stonden flesjes water en sigaretten bij de kisten en schedels.
Zo dit hadden we ook weer mee gemaakt, en had het niet willen missen.

Wij weer heerlijk verder op de motor, en wat zag ik daar boven op een berg ja hoor daar was hij weer Jezus.
Nou dat was ook wel leuk om even naar toe te gaan.
Ik heb het geweten ook, de weg was alleen maar keien en niet te doen met zn tweeen op die motor , dus ik mocht klimmen pffff.
Op een gegeven moment kon Jeremy ook niet verder dus samen de rest beklommen.
Mensen stonden verbaast te kijken, hu toeristen hier dat kwam niet echt voor, dus werden we belaagd met foto toestellen, want iedereen wilde wel met ons op de foto, ja zulke idioten kom je niet vaak tegen.
Na een behoorlijke klim waren we eindelijk boven.
Maar wat een beloning zeg, een uitzicht niet normaal, ik heb nog geprobeerd op te zoeken hoe hoog we zaten maar kwam allen de informatie tegen dat het Jezus beeld 2 meter hoger was dan in Rio.
We zagen de lucht steeds donkerder worden en zijn maar gauw naar beneden gegaan, die weg met regen leek ons geen doen.
Toen we beneden waren barste het los, gelukkig zat er een tentje waar je wat kon eten.
Maar geen engels dus maar wat genomen, en het smaakte prima.
Gelukkig werd het droog en zijn terug gegaan.
Nog even een biertje bij de plaatselijke Vomar gehaald, want dat hebben ze hier wel haha.
Was wel lachen want er zaten 2 meisjes zakjes te sealen met een kaarsje, ach ja zo kan het dus ook.
Thuis lekker een biertje genomen en na genoten van deze mooie dag.

Dag 20
Vandaag onze laatste dag hier, dus eerst maar de tickets voor de bus geregeld, dat is hier niet echt goedkoop.
Het koste 28 euro, en met een oude gammele bus, en hij doet er ook nog eens 13 tot 16 uur over, en dat over 300 km.
Zo ook weer geregeld, hopelijk valt de rit mee.

Nou daar gingen we weer met de motor naar het noorden.
Het beroerde hier is dat er geen borden staan dus je weet niet waar je bent, zelfs met een kaart is het hier niet te doen.
En dan kunnen wij best wel goed kaart lezen, maar als je niet weet waar je bent schiet het niet op.
Maar we hebben de hele dag en hadden lekker broodjes mee dus het maakte niet uit.

We vonden een oud dorpje met van die rare huizen.
Die huizen zijn gemaakt in de vorm van een boot en buffelo.
De boot slaat op de voorvaderen uit de oudheid en de buffel is heilig.
Er wonen gewoon mensen in.
Er stond een vrouw en ze deed met gebaren dat we wel even binnen mochten kijken, nou dat wilde wij natuurlijk wel.
Het was er zelfs koel en ze had wat tau tau poppen staan, ook had ze wat zelf gemaakte armbandjes stuk of 3 of we die wilde kopen, hahah nee dat is niet wat wij wilde.
Ik gaf de vrouw 2000 rp die had ik weer gevonden bij het postkantoor.
We hoefde er niet voor te betalen maar die 14 cent.
Zo heb ik in deze 20 dagen al 5x geld gevonden, ja ze doen hier alles los in hun zak, eigen schuld moet het maar beter opbergen.
Hier na zijn we nog een stukje gaan rijden door het mooie landschap.
Onderweg zwaait iedereen en de mensen zijn zo vriendelijk.
Het is hier nog zo puur en bijna geen toerist te zien, het is een heerlijk eiland.
Zo deze dagen zitten er hier op, morgen naar Tentena ben benieuwd wat we daar gaan beleven.

• 13 November 2016 - 23:22

Wil Waarts:

leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken volgens mij is het toch wel heel anders als in Thailand.ik ben benieuwd naar het volgende reus verslag

kusjes xxx