toraja rantapao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van jeremy muller - WaarBenJij.nu toraja rantapao - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van jeremy muller - WaarBenJij.nu

toraja rantapao

Door: jeremy

Blijf op de hoogte en volg jeremy

09 November 2016 | Indonesië, Sulawesi Island

Dag 18
Na een dagje rustig aan gedaan en contact te hebben gelegd met een frans stel in de kamer naast ons .
Hebben we vandaag afgesproken met een gids onze buren en twee duitse vrouwen om naar een begrafenis ceremonie te gaan . We wilden dit eerst op eigen houtje gaan doen maar is beter om met een gids te gaan , als eerste weet je niet waar er een is en ten tweede kan de gids je introduceren bij de familie waardoor je een uitnodiging van de familie kan krijgen om erbij te komen .

Dus zo gezegd hebben we om negen uur afgesproken en Martin onze gids was ruim op tijd .
Nog even de duitse vrouwen ophalen want die sliepen in een ander guesthouse . Na een half uurtje achter Martin aan gereden te hebben op de motor waren we daar aangekomen .
Het was al een drukte van jewelste er kwamen mensen aan met varkens om te offeren , nou lekker dan komen wij aan met een slof sigaretten maar je moet toch wat .
Het is namelijk gebruikelijk dat de mensen zoals familie ,buren en vrienden met een offer komen ( varken ,buffel of geld ) toeristen die komen nemen meestal sigaretten mee en dat is goed want iedereen rookt hier als een schoorsteen .
alles wordt ook bij gehouden wie wat geeft , zodat als er iemand overlijdt in de familie of familie's die gekomen zijn het zelfde terug gegeven wordt plus over elk offer moet belasting betaald worden door de gever 40% daarvan gaat naar het dorp om wegen en al die dingen van te onderhouden , en 60 % gaat naar de familie .
Kijk toch handig zo'n gids anders hadden we dit niet geweten .
Na wat uitleg van Martin over hoe en waarom liepen we richting het huis van de familie . Tijdens het lopen naar boven want het stond op een heuvel , werd er aan de ene kant al volop geslacht en aan de andere kant belasting betaald en geslachte vlees op traditionele wijze klaar gemaakt .
Dat gebeurd namelijk in bamboe palen waar ze het geslachte vlees samen met kruiden ingestopt worden en langzaam gegaard wordt boven een klein open vuur . ( zo'n 2.5 uur )
Uiteindelijk kwamen we bij het huis aan en werden we aan de familie voorgesteld die ons gelijk uitnodigde .
We moesten in een soort wachtkamer zitten waar ze er meerdere van gemaakt hadden speciaal voor de ceremonie daar kregen we koffie en thee met zelf gemaakte zoete hapjes .
Martin legde uit dat dat bij iedere gast of familie die komt gebeurd. kennis gemaakt te hebben met het hoofd van de familie en onze gift gegeven hadden kregen we te eten rijst groente en uiteraard het offer vlees wat nog in de bamboe zat en moet zeggen was erg lekker .
Na ongeveer een uurtje daar gezeten te hebben en een hoop uitleg gehad te hebben waar ik de helft alweer van kwijt ben ,en als ik dat allemaal op moet schrijven wordt het een heeeeeeel lang verhaal , zijn we rond gaan lopen om alles te bekijken en foto's te maken dat was geen probleem zolang we maar niet in het midden kwam daar stond het huis en daar lag de dode .
Uiteindelijk kwam het hoogte punt van de dag er wordt een buffel geofferd en wel vlak voor het huis ivm met de overledene .

Nou dat moest Wendy uiteraard op de foto hebben , maar nog even geduld eerst werd er een gebed gehouden en tijden s dat gebed wordt ook de overledene gedraaid .
Dat is het teken dat het overlijden is begonnen want het is zo dat de overledene wel jaren in huis kan liggen voordat de ceremonie begint , en tot de ceremonie beschouwen de dode als ziek . Na het offeren stond Wendy te trillen op haar benen , ja is ook een schokkend gezicht als ze de keel doorsnijden maar goed dat is traditie .
Na een tijdje zij we weg gegaan want alles herhaald zich meerdere keren en een keer is genoeg . we zijn toen als groep uit elkaar gegaan en zijn nog even even lekker wezen toeren op de motor en zeer mooie foto's genomen om uiteindelijk zeiknat van de regen terug te keren bij onze guesthouse . morgen weer een dag om te toeren vandaag weer genoeg gezien .